14.11.2014 ČTK
V označování "českého" panuje podle ministra zemědělství chaos a je třeba nastolit pravidla.
Jako česká potravina by měl být do budoucna označován jen výrobek, při jehož výrobě bylo použito alespoň 75 % domácí suroviny. Předpokládá to návrh ministerstva zemědělství, který je v současné době v meziresortním připomínkovém řízení. Novinářům to řekl ministr Marian Jurečka. Připomínkové řízení podle ministra skončí za dva týdny a po vypořádání připomínek bude muset definici schválit Brusel.
Potravinářské komoře se návrh nelíbí. Podle její mluvčí Dany Večeřové by podíly hlavní suroviny pro jednotlivé skupiny potravinářských výrobků měly být diferencované tak, jak to stanovují pravidla komorou spravované značky Český výrobek-garantováno Potravinářskou komorou. Například pro produkty, jako jsou výsekové maso či mléčné výrobky, je podíl 75 % příliš nízký a měl by činit 100 %. U jiných produktů jako pekařské a cukrářské výrobky by mohl být naopak nižší. Podle pravidel komory musí být výrobcem navíc tuzemská firma.
"My chceme po dlouhých letech učinit nějaký krok," hájí návrh Jurečka. Argumentuje tím, že podobný návrh dokázalo u Evropské komise obhájit Slovensko. "Klidně se v průběhu roku 2015 bavme o tom, že budeme něco zpřísňovat a něco upravovat, ale ať už tady konečně něco je," podotkl ministr. V současné době podle něj panuje v označování výrobků jako "českého" chaos a značení používá kdo jak chce.
Definice by podle dřívějšího Jurečkova vyjádření ministerstvu pomohla vyřešit problém, který vzniká v důsledku novely zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Obchodníci však argumentují tím, že neexistuje definice toho, která potravina je česká a která zahraniční.
26.05.2018 | Obyvatelé Spojených arabských emirátů si zamilovali medovník, a to natolik, že jeden obchodní řetězec v průběhu muslimského postního měsíce ramadánu denně prodá 3000 těchto dortů z medových plátů a sladkého krému.
29.05.2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.