26.08.2014 Redakce
Ženy, lidé s maturitou a vysokoškoláci se nejčastěji zajímají o původ kupovaných výrobků. Patříte mezi ně?
Obraty z prodeje fairtradových výrobků rostou každoročně o desítky milionů. Právě letos v srpnu slaví organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která rozšiřuje výrobky spravedlivého obchodu do obchodních sítí, desáté výročí svého založení.
Povědomí o fair trade se mezi obyvateli České republiky rychle zvyšuje. Podle aktuálních výsledků reprezentativního výzkumu, který v roce 2014 provedl Institut evaluací a sociálních analýz (INESAN) na vzorku 1 327 obyvatel ČR, zná pojem fair trade 52 % lidí. V roce 2011přitom mělo povědomí o fair trade 39 % obyvatel, tedy o 13 % méně. Samotnou známku FAIRTRADE, která je dokladem toho, že byl produkt vyroben v souladu s etickými standardy, zná 26 % respondentů, což je o 5 % více než v roce 2011, kdy byl výzkum proveden poprvé.
Kromě samotného povědomí je rovněž důležité, v jaké míře se lidé s principy fair trade ztotožňují. V tomto ohledu je významné, že tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům z rozvojových zemí. Jiří Remr, vedoucí výzkumu, k výsledkům dodává:
„Fairtradové výrobky stále více kupují i ostatní spotřebitelé, neboť zapadají do současného trendu, kdy se lidé ve zvýšené míře zajímají o kvalitu a původ potravin. Z výsledků plyne, že 66 % respondentů zajímá, odkud pocházejí výrobky, které si kupují. A to je o 8 % více než v roce 2011.“ K tomuto nárůstu přispívá také veřejná diskuse o původu potravin, kdy řada lidí dá přednost právě fairtradovým výrobkům, u kterých vědí, odkud pocházejí a za jakých podmínek byly vyrobeny.
Podle výzkumu má zájem o nákup fairtradových výrobků 34 % respondentů. Ukazuje se, že typickými zákazníky, kteří alespoň občas kupují fairtradové výrobky, jsou ženy, lidé s maturitou a zejména pak vysokoškoláci. Mezi zákazníky lze také najít nadprůměrně vysoký podíl lidí, kteří přispívají na dobročinné účely.
Ještě rychleji se zvyšují obraty z prodeje fairtradových výrobků. V roce 2005 za ně lidé v Česku utratili 3 miliony, zatímco v roce 2013 rekordních 174 milionů korun, to je 58krát více než v roce 2005. „Významným momentem pro rozvoj fair trade u nás byla proměna struktury trhu s fairtradovými výrobky. Fair trade, který byl původně doménou specializovaných obchodů s biopotravinami a zdravou výživou, se postupně dostává do supermarketů a kavárenských řetězců, např. Kaufland, DM Drogerie, Marks&Spencer, Starbucks nebo Tchibo,“ uvádí ředitelka Fairtrade ČS Hana Chorváthová.
Fairtradovým výrobkem číslo jedna je u nás káva. Té jsme v loni nakoupili 142 tun v hodnotě 100 milionů korun, což odpovídá 14 milionům vypitých šálků fairtradové kávy. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, ale i tři české pražírny kávy se známkou Fairtrade - Mamacoffee, Volkafé a Fair&Bio.
K dalším nejoblíbenějším fairtradovým produktům u nás patří výrobky z bavlny, kakao, čokoláda a čaj. V západoevropských zemích tvoří velký podíl na prodeji banány a řezané květiny se známkou Fairtrade. U nás jsou tyto produkty zatím nedostupné.
Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. fairtradové prémie, která je investována do projektů místního rozvoje.
Fairtradový výrobek lze poznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.
11.04.2018 | Obchodní řetězce nabízí ve slevových letácích před svátky o půlku víc alkoholických nápojů než v jiných měsících. Před Vánoci vede pivo, před Velikonocemi se zvyšuje množství tvrdého alkoholu a bylinných likérů. Uvádí to analýza společnosti Česká distribuční, která letáky roznáší.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.