Imunita především: Nenechte se obalamutit vitamíny v nezdravých potravinách

Imunita především: Nenechte se obalamutit vitamíny v nezdravých potravinách

18.10.2021 ČTK, SHUTTERSTOCK

Pokud jste se v poslední době setkali se záplavou potravin, jejichž obaly a etikety slibují, že pomohou vašemu imunitnímu systému, nejste sami. Přínosem pro imunitní systém se nyní ohánějí dokonce i plechovky sýrových kuliček - společnost Good Crisp Co. letos v létě uvedla na trh kuličky s čedarem, které obsahují složku, jež podle etikety "pomáhá posilovat imunitní systém a zlepšuje jeho klíčové funkce", napsal zpravodajský server The Wall Street Journal.

V éře covidu-19 dychtí spotřebitelé posílit svůj imunitní systém a společnosti plní regály s potravinami výrobky, o nichž tvrdí, že jim v tomto pomohou. Podle společnosti Innova Market Insights, která se zabývá průzkumem trhu, uvedli obchodníci v první polovině letošního roku na trh 383 potravin a nápojů opatřených tvrzením o posílení imunity, což překonalo loňský počet 326 výrobků za první pololetí. Celkový loňský počet za celý rok se oproti předchozímu roku zvýšil o 31 procent.

"Imunita se objevuje téměř při každém rozhovoru s klienty," říká Lu Ann Williamsová, ředitelka pro inovace společnosti Innova. "Bojíme se onemocnět. Americké zdravotnictví je velmi chaotické. Spotřebitelé hledají levnější alternativu, která by jim zajistila nějaké magické řešení." Lékaři uvádějí, že živiny, na kterých marketing staví svá tvrzení spojená s posílenou imunitou, jsou často ta, která imunitní systém ke správnému fungování skutečně potřebuje, včetně vitamínu C a zinku.

Většina lidí ale už má těchto živin dostatek a nepotřebuje další dávky přidané do jídla, uvádějí lékaři; byť některé výzkumy naznačují, že vitamín C a zinek mohou v některých situacích pomoci zmírnit příznaky nachlazení, říká Mark Moyad, ředitel komplementární a alternativní medicíny v Lékařském centru Michiganské univerzity.

Imunitu podporujte vyváženou stravou

Plné cukru, zato s vitamínem?

Lékaři ovšem varují, že by nás tvrzení o podpoře imunity nemělo přesvědčit ke koupi výrobku, který je jinak nezdravý, a to včetně potravin a nápojů s vysokým obsahem cukru či tuku. "Pokud si na základě tohoto tvrzení vybíráte značku nebo výrobek anebo za ně platíte vyšší cenu, společnosti vás zneužívají," řekl Michael Starnbach, profesor mikrobiologie Harvardovy lékařské fakulty.

Podle průzkumu, který minulý měsíc provedla společnost CivicScience a zúčastnilo se ho téměř 4000 dospělých Američanů, více než polovina dotázaných uvedla, že by měla zájem o koupi potravin nebo nápojů, které pomáhají posilovat imunitu. Více než třetina z nich uvedla, že by za takové potraviny nebo nápoje utratili víc, než je běžné.

Společnost PepsiCo ve fiskálním roce končícím 30. září uvedla na trh 120 nových výrobků, které na etiketě nebo v rámci spotřebitelského marketingu uvádějí tvrzení o imunitě, což je dvakrát více než v předchozím roce. Výrobky společnosti - od značek, jako je Mountain Dew, až po proteinové koktejly Evolve - obsahují látky, jako je vitamin C a zinek, které mají podle etiket podpořit imunitu.

Zdravý energy drink? Nesmysl!

Na štíhlých plechovkách šumivého energetického nápoje Mtn Dew Rise, který byl uveden na trh na začátku tohoto roku, je vedle nápisů "mentální podpora" a "180 mg kofeinu" uvedeno "podpora imunity".

"Podpora imunity je nyní populární," řekla Emily Silverová, viceprezidentka pro inovace severoamerické divize nápojů společnosti. "Snažíme se poskytovat výrobky, které odpovídají potřebám spotřebitelů, se složkami, které poskytují vědecky prokázané zdravotní účinky, což umožňuje spotřebiteli rozhodnout se, co je pro něj nejlepší," dodala.

Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv obecně povoluje prodejcům potravin popisovat účinek, který má složka na strukturu nebo funkci těla, pokud je pravdivý a není zavádějící.

Nicole Halmosová z kalifornského Herlongu utratila v posledním roce každý měsíc asi 70 dolarů za energetické nápoje Riff ve snaze najít zdravější alternativu ke každodenní kávě a Red Bullům. Na etiketě je uvedeno, že nápoj je "nabitý vitamínem C", a na přední straně plechovek je vedle nápisu "energie+" uvedeno "imunita". "V době covidu se každá podpora imunity hodí," vysvětlila, proč sahá právě po tomto nápoji.

Společnost Good Crisp Co. uvedla v červenci na trh kuličky s čedarem a přísadou, která prý pomáhá imunitnímu systému. Onou přísadou je betaglukan wellmune - vláknina získaná z pekařských kvasnic. V otázkách a odpovědích na stránkách firmy Kerry Group, která wellmune vyrábí, se uvádí, že se "objevují důkazy", podle nichž kvasnicové betaglukany mohou pobídnout imunitní buňky v těle k účinnější reakci na patogen.

Podle Matthewa Parryho, spoluzakladatele společnosti Good Crisp, se přidání další ingredience do produktu nijak neliší od důvodů, proč někteří spotřebitelé užívají doplňkové multivitamíny. "Jde o to, že nám dodá větší pocit klidu a jistoty, že pokud z hlediska stravování neděláme všechno dokonale, dostáváme potřebné látky i z jiných zdrojů," řekl.


Mohlo by vás zajímat

TMAVÉ PEČIVO S VYŠŠÍM NUTRIČNÍM PŘÍNOSEM? POZOR, NĚKTERÉ JE JEN OBARVENÉ KARAMELEM

16.08.2024 | Pečivo představuje základní složku stravy pro široké spektrum populace, a proto je zásadní porozumět jeho kvalitativním rozdílům. V poslední době se mnoho spotřebitelů přiklání k tmavému pečivu s přesvědčením, že je nutričně výhodnější ve srovnání s tradičním bílým pečivem. Tato domněnka však není vždy podložena fakty, a proto je nezbytné pečlivě analyzovat složení pečiva.

E-SHOP KOŠÍK DOPLATIL NA FATÁLNÍ CHYBU! TÉMĚŘ 2 MILIONY POKUTA

13.08.2024 | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil internetovému obchodu s potravinami Košík.cz pokutu ve výši 1,8 milionu korun za zneužití jeho významného postavení na trhu. Společnost uznala své pochybení, využila možnosti narovnání a rozhodla se nepodat rozklad proti této sankci, jak ÚOHS uvedl ve své tiskové zprávě. Česká tisková kancelář (ČTK) se snaží získat vyjádření od firmy.

KOMORA: VYŠŠÍ DPH NA SLAZENÉ NÁPOJE JE NESMYSL - NIC NEŘEŠÍ

24.07.2024 | Potravinářská komora České republiky (PK ČR) zásadně odmítá aktivitu ministerstva zdravotnictví pro zavedení speciálně daně na slazené nápoje. Ta by se měla řídit množstvím cukru v nápoji. Důvodem pro její zavedení je argument, že sladké nápoje škodí zdraví a vedou k obezitě. Neexistují však důkazy, že by vyšší zdanění slazených nápojů snížilo obezitu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.