03.12.2021 ČTK, SHUTTERSTOCK
Jen pár hodin po uvedení na trh se na Islandu vyprodalo pivo uvařené z konzervovaného hrášku a nakládaného červeného zelí, které se perfektně hodí k vánočním svátkům a Silvestru na ostrovu v Atlantiku. Receptura pěnivého moku s názvem Ora jólabjór z malého pivovaru v Reykjavíku se totiž opírá o dvě základní islandské ingredience, které se na Štědrý večer tradičně podávají k hlavnímu chodu v podobě uzené jehněčí kýty s bramborami.
Pivo z hrášku a zelí o síle 5,2 stupně je nejnovějším plodem bohaté představivosti Valgeira Valgeirssona, hlavního sládka společnosti RVK Brewing. Ten se již vyznamenal pivy uvařenými z řas, podstavce vánočního stromku nebo dokonce i ze sušených ryb. "To bylo divné," přiznává jednačtyřicetiletý Islanďan s plnovousem v barvě soli a pepře.
Během různých fází přípravy nového piva se zelí a hrách mísily mimo jiné s ječmenným sladem, chmelem a hřebíčkem. V malém pivovaru, kde se za rok uvaří nejvýše 50 000 litrů piva, což je skromná dávka v porovnání s oceány piva z pivovarů světových gigantů, se vyrobily již dvě várky po 6000 a poté 12 000 třetinkových plechovkách, tedy celkem 6000 litrů.
První várka, která se prodávala pouze po internetu, samozřejmě prostřednictvím státního podniku, který má na ostrově monopol na prodej alkoholu, se vyprodala za šest hodin.
Vše se zrodilo z improvizovaného nápadu před půl rokem. "Výzva byla to, co jsem tehdy hledal," říká Valgeirsson. Spojil se s předním výrobcem potravin v zemi, značkou Ora, která prodává konzervy vánoční zeleniny. Dané spojení sice nezní zrovna lákavě, ale pro Islanďany jde o součást vánoční symboliky, pocházející z dob, kdy bylo těžké sehnat čerstvé výrobky, a to zvláště v zimě.Ať už se myšlenka zdá geniální, anebo odpudivá, místní jsou každopádně zvědaví takové vánoční pivo ochutnat.
"Překvapilo mě, jak je to dobré a příjemné ve srovnání s chvílí, kdy vidíme, jak v pivovaru sypou hrášek a červené zelí," uvedl politický analytik Hédinn Unnsteinsson, který si však v pivu všímá i velmi nápadné vůně zeleniny. "Očekával jsem výraznější chuť surovin," míní naopak Níels Bjarki Finsen, který dané pivo přirovnal k jantarově zbarvenému anglickému pivu "bitter", které patří k pivnímu stylu pale ale. "Doufáme, že příští rok budeme mít pivo z tresčích jater!“ zažertoval Thorsteinn Tómas Broddason.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.