22.09.2014 ČTK
Je to chuť, nikoli alkohol v tomto nápoji, co vyvolává pocit štěstí. Takto uvolněný dopamin rovněž vyvolává touhu pít ještě.
Chuť piva uvolňuje v mozku hormony štěstí. První lok piva je takovou prostou, ale univerzální radostí. Jeho jemné perličky hladí jazyk a chuť chmele působí potěšení jeho milovníkům. Než však proteče hrdlem, vyvolává doušek piva především potěšení v duši. Bez ohledu na chuťové charakteristiky pivo totiž způsobuje uvolňování velkého množství dopaminu, hormonu štěstí, v našem mozku, píšefrancouzský server Gentside.
Vědci z americké Indianské univerzity prokázali, že chuť piva vede k uvolňování hormonu štěstí. Ve své studii podali 49 mužům pohárek jejich oblíbeného piva a sklenku nápoje pro sportovce Gatorade. Dávka piva činila pouze 15 mililitrů a účastníci pokusu ji pili po dobu 15 minut tak, aby nepociťovali účinky alkoholu a opojení neovlivňovalo jejich chování.
S pomocí skenování mozku účastníků studie, a to jak po vypití piva, tak po vypití nápoje pro sportovce, se ukázalo, že úroveň dopaminu byla výrazně vyšší po doušku piva než po doušku Gatorade. Muži rovněž po prvním loku pociťovali potřebu vypít více piva, zatímco po vzorku energetického nápoje žádnou takovou potřebu necítili, ačkoli jeho chuť považovali za lepší.
Vzhledem ke skutečnosti, že sledovaní muži vypili piva jen velmi malé množství, dospěli vědci k závěru, že to je chuť, nikoli alkohol v tomto nápoji, co vyvolává pocit štěstí. Takto uvolněný dopamin rovněž vyvolává touhu pít ještě. Zároveň vědci konstatovali, že ti muži, kteří měli v rodině nějakého alkoholika, produkovali více tohoto neuropřenašeče, který působí na systém potěšení a "odměn" v mozku.
Tyto výsledky je však třeba brát s rezervou, neboť mnoho expertů soudí, že jsou jen prvním krokem ve výzkumu chování osob závislých na alkoholu.
Američtí vědci rovněž ukázali, že muži a ženy prožívají alkoholové opojení rozdílně. Sledovali 145 osob obou pohlaví: ženy minimalizovaly intenzitu stavu opilosti, zatímco muži naopak přeháněli. Ženy popisovaly značně podnapilé osoby svého pohlaví jako "trošku opilé" nebo se "špičkou", zatímco muži se naopak označovali za "opilé na mol" nebo "do němoty". Navíc takto neoznačovali jen sledované osoby, ale rovněž sami sebe.
Podle Ashe Levitta, psychosociologa z Newyorské státní univerzity, mají vliv na takové popisy opilosti sociální tlaky a systémy norem a víry. Ženy předpokládají, že nemohou pít tolik jako muži a že by na ně společnost, a to jak muži, tak ženy, zle pohlížela, kdyby pily mnoho.
"Tento dvojí metr vede ženy k tomu, že používají k popisu vlastní opilosti jen mírné výrazy," říká Ash Levitt. Pokud jde o muže, pak tendence zdůrazňovat vlastní opilost může být spojena s mýty mužnosti zakořeněné v kultuře, s tím, že pití alkoholu je považováno za známku rebelie a dravosti.
Psycholog však varuje, že snahy žen zlehčovat stav opilosti mohou být nebezpečné. "Jestliže ženy hovoří o 'špičce', zatímco dotyčná je na mol, může to vést k nebezpečným situacím, jako je řízení auta v opilosti či k tomu, že se podnapilá žena stane obětí fyzické či sexuální agrese," uvádí Ash Levitt.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.