06.04.2021 Jana Čiháková
Vyrůstaly na nich generace našich prarodičů, rodičů, vyrostli jsme na nich my a chutnají i našim dětem. Barevní medvídci německé značky Haribo dosáhly úspěchu, o kterém si jejich zakladatel mohl nechat jenom zdát. Jak šel čas se slavnými cukrovinkami a co stojí za jejich neuvěřitelným vzestupem?
Historie firmy Haribo začala zcela nepoeticky v prádelně na dvorku jednoho z domků v německém Bonnu na břehu Rýna. V prosinci loňského roku tomu bylo právě 100 let, kdy jistý mladý muž položil pomyslný základní kámen globálního úspěchu jednoho z nejslavnějších německých rodinných podniků. 13. prosince 1920 se vyučený výrobce cukrovinek Hans Riegel rozhodl založit společnost, rok po založení přijala firma svého prvního zaměstnance, Hansovu manželku. První roky rozvážela Gertrud Riegelová každodenní produkci rodinné firmy osobně, a to na kole.
Haribo chutná malým… Když zazní první slova světoznámého sloganu, téměř každý je schopen jej dokončit a zanotovat. Spolu se zlatým medvídkem a nezaměnitelným designem zajistil slogan, který se od roku 1965 nezměnil, že Haribo je po celá desetiletí ukázkovým příkladem ikonické obchodní značky. Významné německé obchodní noviny nedávno zařadily tento vynález mezi 10 nejznámějších vynálezů „made in Germany“, které v jejich očích způsobily „revoluci“ ve světě.
I po 100 letech je Haribo stoprocentně v rodinném vlastnictví. Hans Guido Riegel dnes řídí rodinnou společnost jako zástupce třetí generace. Kromě asijských trhů existuje velký potenciál také v Severní Americe. Haribo je nejrychleji rostoucí cukrářská společnost v USA. Od roku 2018 patří mezi jednoznačné lídry na trhu s ovocnými gumovými bonbóny a v roce 2020 se stala americkou jedničkou v celkové kategorii cukrovinek (s výjimkou čokolády).
Aby bylo možné spolehlivě a rychle uspokojit zvýšenou poptávku v USA, a zároveň nastavit nové růstové impulsy, buduje společnost v současné době jeden z nejmodernějších výrobních závodů v Americe. Základní kámen nového podniku v americkém státě Wisconsin byl položen právě k uctění 100letého výročí společnosti. V roce 2022 tam bude dokončena výrobní hala o rozloze neuvěřitelných 500 000 metrů čtverečních, postavená na pozemku o rozloze 55 hektarů. Celková investice se pohybuje kolem 300 milionů amerických dolarů (přibližně 250 milionů eur).
Jako důležitou k průniku na mezinárodní trh vnímá společnost Haribo přizpůsobení produktů preferencím a vkusu jednotlivých zemí včetně nepřehlížení novodobých trendů. Francouzi například preferují pěnové výrobky jako „Tagada“ nebo „Chamallows“ a potahované dražé „Dragibus“. V Anglii je to zase barevná směs ovocných žvýkaček „Starmix“ a ve Skandinávii jsou jednoznačně preferovanou volbou produkty z lékořice. Navzdory všem rozdílům však zůstává jedna věc neměnná: slavné pytlíčky bonbónů HARIBO obsahují pouze produkty té nejvyšší kvality.
Text Lea Raif, foto shutterstock
12.09.2024 | Pět lidí skončilo ve Francii na jednotce intenzivní péče poté, co se nakazili botulotoxinem z kontaminovaného pesta. Jak dnes informoval zpravodajský server BBC News, otravu v departementu Indre-et-Loire v západní části střední Francie mohla způsobit místní značka omáčky z divokého česneku kontaminovaná nebezpečným neurotoxinem.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.