20.12.2022 Jana Čiháková
Lidé v českých kamenných i on-line obchodech týden před Vánoci nakupovali z potravin hlavně suroviny na přípravu tradičních pokrmů jako jsou kapři, různé delikatesy nebo například těsta na cukroví. V nákupních košících se objevují také dárková balení alkoholu nebo kosmetiky. Podle obchodníků, které dnes ČTK oslovila, vánoční nákupy již vrcholí, někteří nabízejí výrazné slevy.
Vrchol vánočních nákupů zaznamenal řetězec Tesco. "O čtvrtém adventním víkendu jsme pozorovali zvýšený zájem o hračky, dárková balení kosmetiky a alkoholu a také o suroviny na pečení. Nárůst poptávky vidíme u delikates na vánoční stůl – sýrů, salámů, oříšků a šumivých vín," uvedl mluvčí společnosti Michal Kuzmiak.
V duchu příprav na svátky lidé nakupovali také v řetězci Globus. Podle mluvčí Anety Turnovské je enormní zájem o zejména filetované kapry a velká poptávky je i po mořských rybách. "Z čerstvého českého masa je obrovský zájem o vepřové na řízky. Žádaná je i tradiční vinná klobása a čerstvě krájené šunky. Ve velkém se prodávají české brambory a kořenová zelenina na salát spolu s vejci a majonézou," doplnila. Podobný sortiment nakupovali také zákazníci on-line supermarketu Košík.cz, kde oproti minulému víkendu stoupl počet zákazníků zhruba o pětinu. "I nadále platí rostoucí zájem o akční zboží nebo potraviny ve slevě," uvedl mluvčí František Brož.
Podle marketingového ředitele platební společnosti Skip Pay Tomáše Krásného lze podle růstu tržeb pozorovat, že řada Čechů nechala nákupy na poslední chvíli a zároveň se oproti loňsku více vrací do kamenných prodejen. "Překvapivě vysoká je letos kategorie potřeb pro dům a zahradu a home decor doplňků. Průměrná částka na nákup na internetu stoupla na 1500 Kč. Vidíme, že odloženou platbu letos používá asi třikrát více lidí než v loňském roce," doplnil.
Poslední adventní víkend se výrazně projevil na tržbách portálu Slevomat. "Proti předešlému týdnu narostly prodeje o 30 procent, ve srovnání s loňskem pak o 15 procent. Lidé nakupovali v podstatě vše," uvedl mluvčí Tomáš Holý s tím, že lidé nejvíce kupovali zimní a wellness pobyty nebo rodinné či sportovní zážitky.
Poslední adventní víkend je nejrušnější období v roce i pro pražské outletové centrum POP Airport, kam na nákupy vyrazilo dvojnásobné množství lidí než v roce 2019 před vypuknutím pandemie koronaviru, uvedl ředitel centra Jan Muranský. Doplnil, že obchody v centru nyní nabízejí slevy až 80 procent.
Až 50procentní slevy nabízí obchodní dům Ikea, který v pátek zahájil zimní výprodej. "O čtvrtém adventním víkendu nakupují zákazníci v IKEA nejvíce vánoční dekorace a osvětlení a dále vybavení kuchyní a jídelen," uvedl mluvčí Petr Šašek. Dodal, že tržby jsou letos zatím podobné jako loni. Zhruba stejné tržby jako loni má také prodejce spodního prádla Astratex. "Zaznamenali jsme meziroční nárůst prodejů pánského prádla o 25 procent. Rostou také tržby privátních značek, a to kolem 50 procent meziročně. Lidé však nakupují spíš jen dárkové zboží, nakup takzvaných věcí pro radost odkládají," doplnil ředitel nákupu společnosti Lukáš Barcal.
Na e-shopu Mall.cz se v posledních týdnech před Vánoci nejvíce prodávají stavebnice Lego, mobilní telefony a televize, uvedla mluvčí Pavla Hobíková. "Do nejžádanější pětice se pak dostaly také chytré hodinky a deskové hry," uvedla s tím, že za hry lidé nejčastěji utratí kolem 500 Kč. Mezi 20 nejprodávanějšími produkty tohoto víkendu jsou také boby a sáňky, dodala.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
06.09.2024 | Světové ceny potravin se v srpnu mírně snížily. Pokles cen cukru, masa a obilovin totiž převážil nad zdražením mléčných výrobků a rostlinných olejů. Ve své zprávě to dnes uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). Cena cukru se podle zprávy dostala na nejnižší úroveň za téměř dva roky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.