Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

15.01.2020 Jana Čiháková

Prodejce je povinen uvádět do oběhu pouze potraviny, čerstvé a samozřejmě řádně označené - v českém jazyce. Obaly též nesmějí být porušené. Jak tedy postupovat, když doma zjistíte, že například sýr už vykazuje známky zkázy, šunka má porušený obalový materiál a na hotovém jídle schází český návod, jak jej připravit?

Pokud je výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), má prošlou dobou použitelnosti, je klamavě označený nebo neoznačený českou přelepkou, upozorněte na nedostatek prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Na místě zajistěte, co nejvíce důkazů, ideálně si vady na výrobku vyfoťtě a spolu se stížností podejte podnět k prošetření. Vzorek předložený stěžovatelem sice plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly, takže jej nelze použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, avšak může sloužit jako vodítko, jaké vzorky a které šarže prošetřit.
Pokud byste přeci jen trvali na perošetření konkrétního vadného kusu, máte na to právo. Posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku lze provést , ale pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

Dostanete zpět peníze?

Za vadný výrobek byste samozřejmě měli dostat adekvátní náhradu přímo u prodejce, tedy buď nový kus, či peníze zpět. Pokud se však prodejce s vámi odmítne dohodnout, nezbývá nic jiného než právní pomoc, popřípadě soudní spor. 
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. 

Mohlo by vás zajímat

SPECIALISTA NA MASO PAVEL ŠILHÁNEK: JAKÉ VYBRAT NA GRILOVÁNÍ?

08.06.2023 | Ať už s nadšením grilujete obden nebo žhavíte uhlíky jen při zvláštních příležitostech, bez dobrého masa se neobejdete. Pokud totiž při výběru sáhnete vedle, ani ten nejlepší recept na steak vás od katastrofy nezachrání. Jaké maso vybrat, abyste byli za hvězdu letní kuchyně, a co si při grilování pohlídat?

I S VODOU SE MUSÍ UMĚT ZACHÁZET! KDY V NÍ MŮŽETE MÍT BAKTERIE?

05.05.2022 | Co mohou spotřebitelé dělat pro udržení mikrobiologické kvality minerálních, pramenitých a stolních vod; a pitné vody čerpané z vodovodního kohoutku?

SZPI zakázala prodej halucinogenních bonbonů, obsahovaly výtažek z muchomůrky

05.09.2024 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala prodej želatinových bonbonů, které obsahují látku muscimol. Jde o neurotoxin, tedy silný tlumič centrálního nervového systému, a halucinogen vyskytující se v muchomůrce červené. SZPI o tom informovala v tiskové zprávě.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.