Od soboty se mění pravidla pro označování potravin

Od soboty se mění pravidla pro označování potravin

09.12.2014 ČTK

Nejzásadnější změnou jak pro výrobce, tak i pro zákazníky bude povinná velikost písma a způsob uvádění alergenů.

Od soboty 13. prosince se v celé EU včetně České republiky změní pravidla pro označování potravin. Údaje na obalech mají být čitelnější a v seznamu složek budou muset nově být zvýrazněny alergeny. Tuzemské potravináře nové značení přijde na miliony korun, Potravinářská komora přesto snahu EU sjednotit pravidla vítá.

Čtete složení?

  "Nejzásadnější změnou jak pro výrobce, tak i pro zákazníky bude povinná velikost písma a způsob uvádění alergenů," sdělila ČTK Markéta Chýlková z Potravinářské komory. Velikost písma pro povinné údaje bude muset dosahovat minimálně 1,2 mm. Podle Chýlkové je zjevné, že Evropská unie chce naučit spotřebitele číst etikety a vyhledávat si na nich informace, které pro ně mají význam. Alergeny nebudou přímo vyjmenovány zvlášť na obalu, ale budou uvedeny výrazným písmem přímo ve složení výrobku. "Spotřebitel tak bude nucen přečíst celé složení, což bude mít pro některé zásadní význam," poznamenala.

Náklady jdou do milionů

  Podle průzkumu, který komora v létě provedla mezi svými členy, by měla být do konce roku změna provedena u 90 % obalů. Náklady v průměru na jednoho výrobce dosahují 800 000 až jeden milion korun, u velkých firem až několik milionů.
    "Nová legislativa pro nás jako velkého výrobce se stovkami různých produktů znamenala nutnost upravit zhruba 2500 druhů etiket, které se týkají našeho portfolia prodávaného v zemích EU," řekl ČTK mluvčí potravinářské společnosti Hamé Petr Kopáček. Změna se podle něj týká všech výrobků firmy prodávaných v ostatních zemích EU, kam největší konzervárenský koncern v Česku své výrobky významně vyváží.
    "V současnosti již s úpravami finišujeme, máme hotovy téměř všechny etikety, vše tedy stihneme včas (tedy k 13.12.), i když to pro nás bylo vzhledem k tomuto množství náročné," podotkl mluvčí. S přípravami na novou legislativu podle něj firma začala již před dvěma lety. Celkové náklady spojené se změnou značení odhaduje společnost na osm milionů korun.
    "U nás se změny související se značením výrobků týkají zhruba 200 výrobků včetně exportních do zemí Evropské unie," řekl ČTK mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. Náklady na celý proces se podle něj pohybují v řádu milionů korun. "Z důvodu výrazných dopadů na logistiku obalů i nákladů na ně jsme s celým procesem začali již koncem roku 2012," podotkl mluvčí tuzemské pivovarské dvojky. Firma dle požadavků EU zvětšila nápisy na etiketách láhví, plechovkách či kartonových obalech a zvýraznila zde alergeny. "Zároveň jsme provedli změny, které spotřebiteli ulehčí orientaci v rámci výrobku přemístěním nejdůležitějších údajů do lépe viditelných míst," řekl Barvík.

Změny nekončí

    Všechy od soboty vyrobené produkty tak již budou vyhovovat nové legislativě. Na prodejnách se však ještě bude doprodávat pivo s původními obaly, takže po určitou dobu mohou vedle sebe být k prodeji výrobky se starým i novým značením.
    Potravinářská komora podle Chýlkové snahu EU harmonizovat pravidla vítá. Až dosud byla totiž legistlativa poměrně roztříštěná a jednotlivé členské státy přistupovala k jednotlivým požadavkům rozdílně. "V tuto chvíli je předčasné změny kritizovat, ale je jasné, že některé budou pro výrobce komplikací," řekla. Například povinná velikost písma na řadě výrobků sníží počet jazyků v nichž jsou na nich informace uvedeny, protože se jich tam tolik jako doposud nevejde. "Zároveň není jasné, zda spotřebitele všechny povinné údaje skutečně zajímají," uzavřela.
    Změny v označování potravin 13. prosincem nekončí. Od dubna 2015 budou muset výrobci v celé EU uvádět původ masa u vepřového, drůbežího, skopového a kozího masa podobně, jak je tomu dnes u hovězího. Od 13. prosince 2016 přibude až na výjimky označování výživových hodnot.
    V Česku nastanou další změny ve značení potravin, tentokrát na základě národního zákona o potravinách již od ledna 2015. Výrazně více informací, než doposud budou podle nich muset uvádět prodejci nebalených potravin.


Mohlo by vás zajímat

Tak to je gól! Japonci mají málo rýže - vyjedli ji turisté?

09.09.2024 | Poptávka po rýži se v Japonsku poprvé za deset let zvýšila. Může za to rekordní počet turistů a vysoká domácí poptávka. Neobvyklý růst poptávky přišel ve stejnou dobu, kdy vlna veder poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkem rýže, která je považována v zemi za základní potravinu, a distributoři zvýšili ceny. Uvedl to ve své dnešní zprávě server Nikkei Asia.

V sobotu se draží tři lahve "žlutého vína" - z ročníku 1774

23.05.2018 | Ve sklepě prospaly osm generací, ale teď se vše může změnit: v sobotu v Lons-le-Saunier na východě Francie vydraží tři patrně nejstarší lahve vína v oběhu: místní specialitu, Vin Jaune du Jura (žluté víno z oblasti Jura), ročník 1774.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.