09.07.2015 Redakce
Výsledky průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v ČR 2015 ukazují, že 21 % Čechů po internetu potraviny již někdy nakupovalo, z toho jen 2 % takto nakupují pravidelně. Téměř každý čtvrtý Čech (23 %) se na nákup potravin a nápojů on-line teprve chystá.
Ačkoliv se prodej potravin a nápojů prostřednictvím internetu v tuto chvíli řadí co do velikosti mezi nejmenší retailové segmenty, jeho růstový potenciál naopak patří k těm největším. V Evropské unii stejně jako v České republice využívají nákup potravin on-line zatím spíše obyvatelé velkých měst – u nás si je takto alespoň občas pořizuje 15 % Čechů. Na malých vesnicích jsou to zatím pouhá 4 %.
„Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 %z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ vysvětluje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika, a pokračuje: „Kromě velikosti místa bydliště se také ukazuje, že potraviny přes internet nakupují spíše lidé s vyššími příjmy. Mezi respondenty, kteří vydělávají více než 30 tisíc korun, jde dokonce o každého pátého.“
Téměř každý čtvrtý Čech (23 %) se na nákup potravin on-line teprve chystá. Zájem roste s dosaženým vzděláním – mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se vyloženě odmítavě staví téměř polovina z nás (48 %).
Za nejčastější nevýhodu spojenou s nákupem potravin přes internet respondenti označili riziko dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují. Respondentům, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti, vadí cena dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma. „Češi se coby zákazníci na rozdíl třeba od Britů, Dánů či Nizozemců, chovají konzervativněji, přesto věřím, že si cestu k nákupům nápojů i potravin po internetu brzy najdou,“ dodává Karel Růžička.
Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, si chválí zejména pohodlí spojené s nákupem (označilo 59 % nakupujících) a úsporu času (55 %). Zaměřují se spíše na trvanlivé zboží, které takto nakupují dvě třetiny, nebo nealkoholické nápoje. V tomto výběru se s ostatními evropskými státy shodujeme.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.