Tančící barevní medvídci v neděli oslaví stovku

Tančící barevní medvídci v neděli oslaví stovku

11.12.2020 Jana Čiháková

Pestrobarevní želatinoví medvídci jsou určitě nejznámějším produktem německého výrobce cukrovinek Haribo. Víte ale, kde se narodili?

Firmu založil 13. prosince 1920 cukrář Hans Riegel a pojmenoval ji podle počátečních slabik svého jména a města, odkud pocházel, tedy německého Bonnu. Zprvu byl jeho podnik jedním z mnoha výrobců cukrovinek v poválečném Německu, dnes je Haribo největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě.

Zakladatel firmy Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 ve Friesdorfu u Bonnu. Vyučil se cukrářem, pracoval v několika firmách a sbíral zkušenosti v oboru. Když po skončení první světové války zjistil, že firma Heinen v Bonnu-Kessenichu hledá cukráře zabývajícího se výrobou bonbónů, přihlásil se a stal se jejím obchodním partnerem. V prosinci 1920 se osamostatnil a vznikla firma s názvem Haribo. V následujícím roce se Riegel oženil a manželka Gertrud se stala jeho první spolupracovnicí, když rozvážela denní produkci cukrovinek na kole. Manželům Riegelovým se poměrně v krátké době za sebou narodily tři děti - syn Hans (1923), dcera Anita (1924) a v roce 1926 pak druhý syn Paul.

Roztančený medvídek jako symbol firmy

V roce 1922 vymyslel Riegel figurku tančícího medvídka z želé, která se později stala doslova symbolem firmy. Podnik poté prudce expandoval a také jeho sortiment se rozšířil, například o lékořicové cukrovinky. Začátkem 30. let již Riegel zaměstnával přes 160 lidí a svými produkty zásoboval celé Německo. V té době také vznikl legendární slogan "Haribo macht Kinder froh" (Haribo dělá dětem radost).

Před druhou světovou válkou mělo Haribo přibližně 400 zaměstnanců a jeho produkce si razila cestu i do zahraničí. Válečná léta firmu citelně poznamenala, koncem války navíc v pouhých dvaapadesáti letech zakladatel Hans Riegel zemřel. Chvíli vedla firmu, která v té době měla asi 30 zaměstnanců, Riegelova žena Gertrud a v roce 1946 převzali vedení Hariba synové Hans a Paul. Hans si vzal na starost obchodní oblast včetně marketinku a odbytu, jeho bratr Paul vedl výrobu.

Rodinná tradice pokračuje

Firma se pod jejich vedením rychle rozvíjela a její aktivity přesáhly německé hranice. V roce 1962 byla v německé televizi poprvé uvedena reklama na Haribo a v polovině 60. let byl dosavadní slogan "Haribo macht Kinder froh" doplněn dovětkem "und Erwachsene ebenso" (Haribo dělá radost malým, stejně tak i dospělým) a zrodila se tak legendární věta, která výrobky Hariba provází dodnes. Přes 20 let byl tváří marketingové kampaně Hariba v Německu populární moderátor Thomas Gottschalk.

V roce 1982 želatinoví medvídci překonali oceán a přistáli u břehů USA. Po pádu komunistického režimu ve východní Evropě se aktivity Hariba soustředily i na tento region - sídlem české pobočky je od roku 1998 Brno a v ČR se používá reklamní věta "Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým".

V srpnu 2009 zemřel Paul Riegel, o čtyři roky později jeho bratr Hans. Poté firmu převzali dva Paulovi synové. Novým sídlem podniku se v roce 2018 stala obec Grafschaft ve spolkové zemi Porýní-Falc.

Firma Haribo dnes nabízí kromě gumových medvídků také bonbóny z lékořice, žvýkací bonbóny Maomam či Chamallows (což jsou bonbóny marshmallows z cukrové pěny). V současnosti má zhruba 7000 zaměstnanců, výrobní podniky má v jedenácti zemích a její roční příjmy dosahují dvou miliard eur. Tržby české pobočky Haribo CZ loni dosáhly 275 milionů korun, zisk byl ve výši 33,1 milionu korun.


Mohlo by vás zajímat

Slovensko zavede daň ze slazených nápojů: Česko je s otazníkem, komora daň považuje za hloupost

12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.

Milovníci vína, spojte se! Je tu Pálavské vinobraní

06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.