11.12.2020 Jana Čiháková
Pestrobarevní želatinoví medvídci jsou určitě nejznámějším produktem německého výrobce cukrovinek Haribo. Víte ale, kde se narodili?
Firmu založil 13. prosince 1920 cukrář Hans Riegel a pojmenoval ji podle počátečních slabik svého jména a města, odkud pocházel, tedy německého Bonnu. Zprvu byl jeho podnik jedním z mnoha výrobců cukrovinek v poválečném Německu, dnes je Haribo největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě.
Zakladatel firmy Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 ve Friesdorfu u Bonnu. Vyučil se cukrářem, pracoval v několika firmách a sbíral zkušenosti v oboru. Když po skončení první světové války zjistil, že firma Heinen v Bonnu-Kessenichu hledá cukráře zabývajícího se výrobou bonbónů, přihlásil se a stal se jejím obchodním partnerem. V prosinci 1920 se osamostatnil a vznikla firma s názvem Haribo. V následujícím roce se Riegel oženil a manželka Gertrud se stala jeho první spolupracovnicí, když rozvážela denní produkci cukrovinek na kole. Manželům Riegelovým se poměrně v krátké době za sebou narodily tři děti - syn Hans (1923), dcera Anita (1924) a v roce 1926 pak druhý syn Paul.
V roce 1922 vymyslel Riegel figurku tančícího medvídka z želé, která se později stala doslova symbolem firmy. Podnik poté prudce expandoval a také jeho sortiment se rozšířil, například o lékořicové cukrovinky. Začátkem 30. let již Riegel zaměstnával přes 160 lidí a svými produkty zásoboval celé Německo. V té době také vznikl legendární slogan "Haribo macht Kinder froh" (Haribo dělá dětem radost).
Před druhou světovou válkou mělo Haribo přibližně 400 zaměstnanců a jeho produkce si razila cestu i do zahraničí. Válečná léta firmu citelně poznamenala, koncem války navíc v pouhých dvaapadesáti letech zakladatel Hans Riegel zemřel. Chvíli vedla firmu, která v té době měla asi 30 zaměstnanců, Riegelova žena Gertrud a v roce 1946 převzali vedení Hariba synové Hans a Paul. Hans si vzal na starost obchodní oblast včetně marketinku a odbytu, jeho bratr Paul vedl výrobu.
Firma se pod jejich vedením rychle rozvíjela a její aktivity přesáhly německé hranice. V roce 1962 byla v německé televizi poprvé uvedena reklama na Haribo a v polovině 60. let byl dosavadní slogan "Haribo macht Kinder froh" doplněn dovětkem "und Erwachsene ebenso" (Haribo dělá radost malým, stejně tak i dospělým) a zrodila se tak legendární věta, která výrobky Hariba provází dodnes. Přes 20 let byl tváří marketingové kampaně Hariba v Německu populární moderátor Thomas Gottschalk.
V roce 1982 želatinoví medvídci překonali oceán a přistáli u břehů USA. Po pádu komunistického režimu ve východní Evropě se aktivity Hariba soustředily i na tento region - sídlem české pobočky je od roku 1998 Brno a v ČR se používá reklamní věta "Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým".
V srpnu 2009 zemřel Paul Riegel, o čtyři roky později jeho bratr Hans. Poté firmu převzali dva Paulovi synové. Novým sídlem podniku se v roce 2018 stala obec Grafschaft ve spolkové zemi Porýní-Falc.
Firma Haribo dnes nabízí kromě gumových medvídků také bonbóny z lékořice, žvýkací bonbóny Maomam či Chamallows (což jsou bonbóny marshmallows z cukrové pěny). V současnosti má zhruba 7000 zaměstnanců, výrobní podniky má v jedenácti zemích a její roční příjmy dosahují dvou miliard eur. Tržby české pobočky Haribo CZ loni dosáhly 275 milionů korun, zisk byl ve výši 33,1 milionu korun.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.