Tuzemští obchodníci začnou označovat místní výrobky

Tuzemští obchodníci začnou označovat místní výrobky

16.08.2012 ČTK

Některé obchodní řetězce začnou na svých regálech viditelně označovat produkty vyrobené v těch regionech, v nichž se nachází prodejna. Dohodly se na tom ministerstvo zemědělství (MZe) a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR). Zda takto zboží označí, bude záležet na obchodníkovi. Podle prezidenta SOCR Zdeňka Juračky zájem o projekt předběžně projevila většina v tuzemsku působících obchodních řetězců.

Výrobky spjaté s příslušným územím mají být označovány nápisem "Z našeho kraje". O podobě loga se ještě jedná, uvedl Juračka. Podle tiskové zprávy má být viditelně umísťováno v prostorách obchodů. "Záměrem obou stran je zvýšit prodej tuzemských potravin vyrobených v konkrétním kraji, a to v prodejnách působících na území téhož regionu," stojí v tiskové zprávě. Poptávka části nakupujících po místních produktech v poslední době roste. Obchodníci proto začínají na tento trend reagovat a menší regionální dodavatele, které donedávna přehlíželi, sami vyhledávat. "Jsme připraveni usnadnit menším výrobcům podmínky vstupu do všech typů prodejních míst," uvedl Juračka.

potraviny
Informace o tom, že nakupují potraviny z místní produkce, od konkrétních výrobců, je pro spotřebitele důležitá a také to řada z nich vyžaduje, řekl ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). "Ministerstvo se proto snaží působit na obchodníky, aby byly takové potraviny standardní součástí jejich nabídky," dodal. Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody zájmu o lokální potraviny patří jejich větší čerstvost oproti produktům dováženým zdaleka. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají. O zvýšené poptávce po místních výpěstcích a výrobcích svědčí například také úspěch farmářských trhů.

Nákupem regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je i ekologické hledisko, protože doprava zboží na velké vzdálenosti zatěžuje životní prostředí výfukovými plyny. Podle informací Státní veterinární správy (SVS) se během loňského roku farmářské trhy konaly nejméně na 170 místech a letos přibývají další.


Mohlo by vás zajímat

O lihoviny je menší zájem, jejich prodeje poklesly

10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

Zpoplatnění letáků povede ke zdražení potravin, říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.