Víte, jak nakupovat ryby?

Víte, jak nakupovat ryby?

13.11.2012 Redakce

Greenpeace spustilo výzvu „Není ryba jako ryba“ určenou obchodním řetězcům v ČR, které ve svém sortimentu nabízejí ryby a mořské plody. Spotřebitelé tak mají možnost požádat největší supermarkety v Česku, aby o prodávaných rybách a mořských plodech poskytovaly úplné informace, neprodávaly ohrožené druhy a přijaly udržitelnou nákupní politiku rybích produktů. Například v Německu je to běžný standard, v Česku však platí jiný metr.

„Jsem přesvědčen, že neexistuje důvod, proč by zákazníci v Česku měli dostávat méně informací o nabízeném zboží, než zákazníci v Německu nebo Velké Británii,“ říká Jan Freidinger, vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR.

Dobrovolníci Greenpeace provedli v českých supermarketech podrobný průzkum nabídky. Zjistili, že najít informace o původu ryby – zejména o přesném místě ulovení (tzv. podoblast lovu FAO) a rybolovné metodě – je skoro nemožné. V jiných evropských zemích se přitom tyto informace zákazníkům běžně poskytují.

ryby

Pro začátek bychom byli spokojeni, kdyby se u nás obchodní řetězce chovaly například jako Kaufland v Německu. Ve své domovské zemi totiž poskytuje svým zákazníkům informace, díky nimž mohou zjistit, zda ryby v jejich košíku nepocházejí ze zdecimovaných populací nebo nebyly uloveny metodou ničící mořský ekosystém. Zároveň má v Německu tento obchodník také progresivní udržitelnou politiku, podle které nakupuje ryby a mořské plody od dodavatelů. České pobočky obchodních řetězců však bohužel fungují podle jiných pravidel.“

 „Jako zákazníci máme právo vědět, jaký původ má ryba, kterou právě kupujeme. Chceme, aby i čeští spotřebitelé měli k dispozici dostatek informací, které jim pomohou si odpovědně vybrat,“  doplňuje Lucie Jakešová, tisková mluvčí Greenpeace ČR. „Zároveň chceme obchodníkům pomoci vytvořit udržitelnou nákupní politiku, která zaručí, že ryby na jejich pultech pocházejí z udržitelného lovu nebo chovu ryb. Obchodníci mohou pomoci odvrátit kolaps oceánů a výzvou „Není ryba jako ryba“ chceme ukázat, že to není jen přání Greenpeace, nýbrž také jejich zákazníků,“ dodává.

Spotřebitelskou kampaň zaměřenou na ryby a mořské plody odstartovalo Greenpeace ČR vydáním průvodce spotřebitele se stejným názvem „Není ryba jako ryba“. V důsledku stávající praxe rybářského průmyslu jsou světové oceány na pokraji kolapsu. Nešetrné rybolovné metody nenávratně poškozují mořské ekosystémy, obrovské sítě tahají z moře vše živé a jako „nechtěné úlovky“ končí např. i delfíni, velryby, rejnoci nebo želvy. Některé druhy (např. oblíbený tuňák) se dokonce ocitly na pokraji vyhynutí.

Průvodce šetrným nakupováním je ke stažení zde:http://www.greenpeace.org/czech/Global/czech/P3/publikace/oceany/pruvodce_ryby_GP.pdf

 


Mohlo by vás zajímat

22 rad, jak jíst skutečně zdravě

28.07.2014 | Strava nás ovlivňuje víc, než si myslíme. Je například vědecky podloženo, že ovlivňuje tzv. biologický věk – že díky ní naše tělo rychleji stárne či naopak zůstává mladé. A jak tedy jíst správně?

Slovensko zavede daň ze slazených nápojů: Česko je s otazníkem, komora daň považuje za hloupost

12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.