11.02.2014 ČTK
Přehled nejoblíbenějších výrobků, které nacházíme v obchodech i řadu let po změně režimu.
Dětský tvarohový krém Pribináček letos oslaví 60. výročí své existence. Nejde přitom zdaleka o jedinou značkou vzniklou v někdejším socialistickém Československu, která úspěšně přežila politické a hospodářské změny na přelomu 80. a 90. let.
Výběr značek potravin a nápojů, které vznikly mezi lety 1948 až 1989, a dodnes jsou na trhu (řazeno abecedně):
Bon Pari - Drops s ovocnými příchutěmi začal v roce 1978produkovat podnik Čokoládovny v Praze-Modřanech. V 90. letech byla výroba přestěhována do továrny Sfinx v moravském Holešově. Značka patří švýcarskému koncernu Nestlé.
Granko - Instantní kakaový nápoj tohoto názvu vyrobil poprvé v roce 1979 národní podnik Čokoládovny v závodě Soja Kolín. Pojmenování vzešlo ze zaměstnanecké soutěže, a je akronymem vytvořeným ze slov "granulované kakao". V 80. letech byla řada Granko rozšířena o nápoje s příchutí banánu, jahod, broskví a borůvek. V současnosti patří značka koncernu Nestlé, přičemž instantní kakao se podle dostupných údajů vyrábí v Maďarsku.
Horalky - Obvodově máčené oplatky Horalky jsou ve výrobě od roku 1956. Jsou tedy o něco mladší než podobné Tatranky, jejichž historie sahá do roku 1945. Od rozpadu Československa jsou Horalky mezinárodní značkou. Vyrábí je slovenské Pečivárne Sereď i česká Opavia-LU, patřící do skupiny Mondelez International.
Jesenka - Zahuštěnou ochucenou smetanu vyrábí Mlékárna Hlinsko od roku 1958. Primárně jde o přísadu do kávy nebo čaje. Dětem ale chutná i samotná, nejlépe přímo z tuby. Z Hlinska pochází také další známé výrobky jako zahuštěné mléko Salko či jeho kakaová varianta Pikao.
Kofola - Základ této kolové limonády, sirup Kofo, vyvinul v roce 1960 Zdeněk Blažek z farmaceutické společnosti Galena. Nápoj se měl jmenovat Kofocola, ale kvůli možným problémům s ochrannou známkou nakonec dostal název Kofola. Sirup limonádovnám dodával národní podnik Zátka v Praze. V současnosti vlastní značku Kofola stejnojmenná firma z Krnova.
Majolka - Produkci první průmyslově vyráběné majonézy v Československu spustil národní podnik Pražské drůbežářské závody v roce 1957. V současnosti je majitelem značky česká firma Boneco.
Májka - Vepřový krém s tímto názvem se na pultech objevil v roce 1965. Jeho producentem byl podnik Biochema z Babic na Uherskohradišťsku. Značku v současnosti vlastní společnost Hamé, která o ni v minulosti svedla několik soudních sporů.
Míša - Tvarohový nanuk začala pod tímto názvem vyrábět mlékárna Laktos v Praze-Vysočanech v roce 1962. Na přelomu 60. a 70. let se výroba přesunula do Zdounek u Kroměříže, kde nanuk dostal dnešní podobu. V současnosti patří značka Míša koncernu Unilever, pro který nanuk vyrábí firma Tipafrost v Třebíči.
Pito - Nealkoholické pivo pro řidiče začal v roce 1975 vařit národní podnik Jihočeské pivovary ve svém budějovickém závodě Samson. Tam se tento alkoholu prostý nápoj vyrábí dodnes. Název výrobku vzešel ze soutěže a je složen z počáteční slabiky slova pivo a koncové slabiky slova auto.
Pribináček - Smetanový krém pro děti se v Přibyslavi na Havlíčkobrodsku vyrábí od roku 1954. Do povědomí vešel i díky filmu Ať žijí duchové! (1976), kde "pramen zdraví z Posázaví" opěvovali herci Vlastimil Brodský a Lubomír Lipský. V současnosti Pribináček vyrábí firma TPK, která je součástí francouzské společnosti Bongrain.
Sunar - Mléčná výživa pro kojence Sunar se vyrábí od roku 1950. Název vznikl spojením počátečních slabik slov "sušené národní". Od roku 2004 patří značka švýcarské společnosti Hero a Sunar se vyrábí ve Velké Británii.
Termix - Tvarohový dezert vyrábí mlékárna v Poděbradech nepřetržitě od roku 1976.
Vinea - Nealkoholický sycený nápoj z bílých hroznů se zrodil v roce 1974 ve vinařském závodě ve slovenském Pezinku. Od roku 2008 patří značka skupině Kofola.
Vitacit - Rozpustný nápoj s příchutí citrusů vyráběly od přelomu 60. a 70. let Zemědělské závody Kaznějov u Plzně. Zejména děti Vitacit rády konzumovaly v podobě jazyk zbarvujícího prášku. Dnes značku využívá firma Wissa.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
06.09.2024 | Letošní 77. ročník Pálavského vinobraní začal odpoledne na náměstí v Mikulově na Břeclavsku. Pořadatelé očekávají o víkendu až 50 000 návštěvníků, mikulovská akce je druhá největší v podzimní sezoně. Ještě vyšší návštěvnost mívá druhý velký vinařský festival, Znojemské historické vinobraní, který se letos po dvou letech souběhu koná až o dalším víkendu.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.