22.10.2010 Zdroj: ČTK
Značku Regionální potravina získalo letos celkem 71 výrobků. Vybraly je postupně krajské odborné komise z 943 produktů, které se do prvního ročníku projektu přihlásily. Zájem o některé potraviny, které ocenění získaly, podle jejich výrobců vzrostl až několikanásobně. Novinářům to dnes sdělili zástupci ministerstva zemědělství (MZe). Projekt bude pokračovat i v příštím roce.
"Platí to například o Regionálních potravinách Jihočeského kraje, které se vyhlašovaly jako první během léta," uvedl ministr zemědělství Ivan Fuksa. O právo užívat na svých produktech nové logo dokládající kvalitu a místní původ jejich produktu ve 13 krajích soutěžili výrobci v šesti kategoriích. Jako první vyhlásil své vítěze v červenci Jihočeský kraj, jako poslední v polovině října kraj Moravskoslezský. Soutěže jsou určeny především pro menší, často rodinné české firmy, které nabízejí své zboží převážně v okolí své výrobny.
Aby se výrobek mohl krajské soutěže zúčastnit, musí být vyroben v regionu z tradičních surovin, přičemž podíl tuzemských surovin musí tvořit minimálně 70 procent. Hlavní složka musí pak být stoprocentně domácího původu.
"Cílem této kampaně je snaha prosadit na našem trhu opravdu kvalitní, chutné, čerstvé a tradiční speciální potraviny, je to také podpora zaměstnanosti daného regionu," poznamenal ministr.
Podle Fuksy se v současné době připravuje navazující projekt, který by měl umožnit prodej regionálních specialit například u čerpacích stanic, jak je to běžné v Německu nebo Rakousku.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci tuzemských potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají.
Při nákupu regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.
Průzkum provedený na výstavě Země živitelka ukázal, že potraviny od regionálních výrobců preferuje 95 procent dotazovaných, 86 procent dotazovaných uvedlo, že vznik nové značky Regionální potravina vítá.
Ministerstvo v letošním roce na program uvolnilo celkem 50 milionů korun. Podílejí se na něm také Agrární a Potravinářská komora a kraje. Přes úsporná opatření v rozpočtu by podle Fuksy měla být částka na podporu Regionální potraviny minimálně stejná jako ta letošní.
Značku Regionální potravina udělí vítězům jednotlivých kategorií ministr zemědělství na návrh hejtmana příslušného kraje. Její držitel bude oprávněn užívat logo po dobu šesti let.
12.09.2024 | Slovensko zavede daň ze slazených nealkoholických nápojů a stávající spotřební daní z tabákových výrobků nově zatíží náplně do elektronických cigaret, nikotinové sáčky a podobné zboží. Současně se bude dál zvyšovat zdanění cigaret. Rozhodl o tom dnes slovenský parlament.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.