Konference „ Farmářské trhy – Quo vadis?“

Konference „ Farmářské trhy – Quo vadis?“

14.12.2012 Redakce

Druhý ročník konference věnované modernímu fenoménu farmářských trhů se konal pod záštitou ministra zemědělství ing. Petra Bendla dne 11.12.2012 opět v Národním zemědělském muzeu v Praze.

Po prvním ročníku konference, kde hlavním tématem byla diskuze o smyslu farmářských trhů, byl již druhý ročník zaměřen na diskuzi současných problémů a budoucích výzev, které stojí před pořadateli farmářských trhů, stejně jako před farmáři, kteří dodávají svoje produkty na trhy, a před obcemi, kde se trhy konají. Na konferenci s příspěvky vystoupili odborníci z akademického prostředí, pořadatelé trhů, farmáři, zástupci obcí a další účastníci. Konference se celkem zúčastnilo více než sto účastníků z celého Česka. 

Vystoupení ve třech programových blocích zaměřených na 1. Farmářské trhy, 2. Alternativní formy prodeje farmářských produktů a na 3. Kvalitu potravin a kvalitu prodeje prokázalo, že farmářské trhy jsou velmi vitální součástí veřejného prostoru a nabízejí dobrou alternativu k běžným formám prodeje. Nejméně dva roky širšího rozšíření farmářských trhů v české společnosti prokázalo, že organizace prodeje, prodejní místa, nabídka zboží se velmi dobře rozvíjí a zkvalitňuje a současně se také, jak prokázala diskuze v druhém panelu, rozšiřují různé formy prodeje kvalitních zemědělských produktů a zajímavých výrobků.

Založená Asociace Farmářských tržišť vytváří kvalitní standardy jak trhů, tak i prodejců a zároveň jako neformální autorita je dovede na trzích velmi účinně prosazovat. Tlak na zvyšování kvality všech subjektů na farmářských trzích vede současně k diferenciaci jednotlivých trhů. Na jedné straně existuje  vysoký počet velmi kvalitních trhů, na druhé straně ale existují trhy, které nejsou schopny naplnit všechny požadavky na moderní a kvalitní trhy a postupně ztrácejí svoje nakupující.

farma

Veřejnost, která ráda nakupuje na farmářských trzích, svou přirozenou preferencí kvality jak tržních míst, tak i produkce vytváří přirozený tlak na všechny subjekty farmářských trhů. Podle Asociace farmářských tržišť je správné zařadit do prodeje na farmářské trhy pouze kvalitní potraviny a prezentovat je ve velmi dobré kultuře prodeje. Prodej musí zajišťovat buď přímo farmáři, nebo prodejci s pověřením přímo z farmy. Na farmářské trhy nepatří zboží, které sice původně pochází z konkrétní farmy, ale prodejce ho prodává bez jakéhokoliv vztahu k místu výroby a ke konkrétnímu farmáři.

farma3

Zemědělské produkty nebo jednotlivé potraviny prodávané na farmářských trzích mají mít především regionální nebo národní původ. Účastníci konference nepovažují za správné, pokud se na farmářském trhu prodává zahraniční zboží, které lze ve stejné nebo podobné kvalitě vypěstovat nebo vyrobit v domácích podmínkách. Stejně tak je možné farmářské trhy okrajově doplňovat dalšími typy nepotravinářské produkce, ale vždy maximálně do 10 % celkové nabídky na trzích.

Diskuze na konferenci prokázala nutnost výměny zkušeností, znalostí a praktických postupů a současně prokázala nutnost spolupráce jednotlivých organizátorů trhů, prodejců, farmářů, obcí a dalších subjektů při zvyšování prestiže i kvality jednotlivých trhů. Proto účastníci konference považují za důležité pořádat tuto konferenci každoročně. 


 


Mohlo by vás zajímat

Sněmovna zřejmě schválí snazší podmínky nižší daně z piva pro malé pivovary

11.09.2024 | Sněmovna zřejmě schválí vládní novelu zákona o spotřebních daních, která především zmírňuje podmínky, za nichž mohou majetkově nebo personálně propojené minipivovary dosáhnout na nižší sazbu spotřební daně z piva. Sněmovna ji dnes propustila do závěrečného čtení. Pozměňovací návrh k ní v dnešním druhém čtení nikdo z poslanců nevznesl.

Na Brněnsku otevřel bezoobslužnou prodejnu, ke vstupu stačí tlačítkový telefon

05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.

O lihoviny je menší zájem, jejich prodeje poklesly

10.09.2024 | Prodeje výrobců lihovin v ČR klesly za první pololetí letošního roku v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 procenta, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL). Unie proto v otevřeném dopise, který má ČTK k dispozici, žádá politiky, aby zrušili další navyšování spotřební daně na lihoviny plánované na roky 2025 a 2026. UVDL zároveň tvrdí, že zvýšení spotřební daně příjmy státní pokladny nezvýšilo.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202408

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.