01.10.2013 ČTK
Za potraviny utratí 66 procent Čechů víc peněz než loni, nejčastější útrata je okolo dvou tisíc korun na osobu za měsíc.
Podle ceny nakupuje potraviny 82 procent lidí, polovina obyvatel proto sleduje pravidelně slevové letáky prodejců. Ukázal to průzkum Stem/Mark pro společnost Cetelem.
Zdražování potravin vnímá 97 procent obyvatel, 87 procentům přitom zdražování vysloveně vadí. Dvě třetiny lidí utratí v současné době za potraviny v obchodech více než před rokem, nejčastěji měsíčně o 200 až 500 korun na osobu, 30 procent lidí své výdaje na potraviny ani přes rostoucí ceny nezvyšuje.
Dvě pětiny respondentů utratí měsíčně za potraviny 1500 až 2500 korun, téměř čtvrtina pak dá od 2500 do 3500 korun. Vyšší výdaje, tedy nad 3500 korun, uvedlo 12 procent dotázaných. Naopak do 1500 korun se vejde 27 procent lidí. Tyto útraty však nezahrnují jídlo v restauraci, obědy v restauraci v pracovní dny a podobně.
"Zvyšující se výdaje za potraviny nemusí poukazovat jen na samotné zdražování, ale rovněž na to, že někteří lidé místo stravování se v restauracích či fastfoodech kupují potraviny v obchodech a dělají si častěji svačiny do práce nebo si častěji vaří," uvedl ředitel marketingu Cetelem Tomáš Siegler.
Dvě třetiny lidí podle průzkumu považují své výdaje za potraviny za přiměřené (64 procent), zhruba každý čtvrtý až pátý (22 procent) si myslí, že jeho výdaje jsou vysoké, 11 procent obyvatel nakupuje potraviny výhradně podle ceny.
Pro devět lidí z deseti je přitom důležité, zda kupují kvalitní potraviny, přesto jenom každý pátý čte informace o jejich složení. Daleko víc Čechy zajímají data spotřeby a údaje o minimální trvanlivosti, těm věnuje malou pozornost jen osm procent lidí.
Z průzkumu také vyplynulo, že zhruba polovina lidí pravidelně sleduje slevové letáky prodejců. S kvalitou svého stravování je spokojeno 13 procent Čechů, 59 procent je spíše spokojeno, 26 procent spíše nespokojeno a dvě procenta jsou zcela nespokojena.
05.09.2024 | Majitel a zakladatel firmy na výrobu potravin a pochutin z hmyzu Grig Adam Dostál otevřel ve Veverských Knínicích na Brněnsku patrně první bezobslužnou prodejnu v Česku, do které lze vstoupit i bez aplikace v chytrém telefonu a bankovní identity. Stačí tlačítkový telefon a vstupní kód zaslaný prostřednictvím sms. Bezobslužné prodejny bez personálu jsou podle něj fenoménem budoucnosti, který stále stojí na začátku, řekl ČTK.
11.09.2024 | Letošní úroda bramborám přeje, a tak nadešel čas vytáhnout oblíbené recepty a třeba v kuchyni i trochu experimentovat. Než se ale pustíte do domácích hranolek nebo bramboráku, osvěžte si, co vlastně o bramborách víte a jak vybrat tu pravou odrůdu nebo varný typ.
04.09.2024 | Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.